На 18 септември Африканският съюз, в сътрудничество с Детския фонд на ООН (УНИЦЕФ), публикува доклада „Трансформиране на образованието в Африка“, основан на доказателства преглед на образованието в региона. Докладът подчертава напредъка, който континентът е постигнал по образователни показатели, като проценти на участие, като същевременно илюстрира оставащите предизвикателства. Тъй като Африка има най-младото население в света – близо 800 милиона африканци са на възраст под 25 години, като 677 милиона са на възраст между 3 и 24 години – ускоряването на инвестициите в образованието е от жизненоважно значение за страните, за да се възползват напълно от своя човешки капитал.СЪСТЕЗАТЕЛНА МАТЕМАТИКА
Като цяло докладът разкрива както напредък, така и регрес, що се отнася до образованието в региона. Например, въпреки че Африка е постигнала напредък в увеличаването на участието на децата в училище (Фигура 1), авторите спекулират, че абсолютният брой на децата извън училище всъщност се е увеличил от 2010 г., като се има предвид бързото нарастване на населението.
Фигура 1. Дял на децата извън училище в Африка по възрастова група
Фигура 1. Дял на децата извън училище в Африка по възрастови групи Източник: „Трансформиране на образованието в Африка“, Африкански съюз, 2021 г.avigea.net
По-конкретно, според доклада приблизително 42 милиона деца в начална и средна училищна възраст не са записани в училище. В регионално отношение Западна Африка представлява най-голям брой деца извън училище: 2 от 5 деца извън училище в Африка на юг от Сахара живеят в Западна Африка (Фигура 2). Следва Източна Африка с 34 процента от децата в Африка, които не посещават училище.
Фигура 2. Разпределение на децата извън училище в начална и средна училищна възраст в Африка по региони
Фигура 2. Разпределение на децата извън училище в начална и средна училищна възраст в Африка по региони Източник: „Трансформиране на образованието в Африка“, Африкански съюз, 2021 г.
По-конкретно, в Западна Африка 27 процента от децата в начална училищна възраст, 37 процента от децата в прогимназиална училищна възраст и 56 процента от децата в горна училищна възраст не са били записани в училище през 2019 г.МАТЕМАТИКА
В доклада се посочва, че тесните места и бариерите пред подобряването на образованието включват по-широки образователни политики и правни рамки и конфликти и сигурност. По-конкретно, в рамките на политиките и законовите рамки, авторите заявяват, че въпреки че основното образование обикновено е задължително, липсват правни мерки за прилагане, което създава разминаване между очакваните резултати от обучението и ефективното прилагане на икономически ефективни интервенции. Бариерите пред търсенето, като дисбаланса между образованието и нуждите от труд, могат да попречат на децата да посещават редовно училище, което възпрепятства подобряването на образованието. От страна на предлагането, недостигът на учители може да доведе до големи размери на класове, където обучението, ориентирано към децата, е трудно. И накрая, ситуациите на конфликт и несигурност, особено когато са насочени учебни институции, пречат на децата да имат достъп до обучение.avigea
За борба с тези бариери авторите препоръчват, наред с други действия, изследване на основните причини, поради които хората не успяват да участват в образованието, за да се изработи политика, инвестиране в развитието на по-устойчиви образователни системи и подобряване на данните за образованието и информационните системи за управление. Авторите посочват, че значителен брой ученици отпадат от училище. Проучването на мотивите зад това може да помогне при създаването на политика, която мотивира учениците да останат в училище. За да се отговори на липсата на устойчивост в образователните системи, авторите казват, че възприемането на добре закръглен подход, който включва оценка, управление и инструменти за мониторинг и оценка, ще помогне да се гарантира, че образователните системи функционират непрекъснато. И накрая, авторите заявяват, че базираната на доказателства информация е ключова за напредъка на образователните системи и така насърчават по-нататъшни изследвания.авигея
За пълния доклад вижте тук. Вижте също „Подобряване на ученето и житейските умения за маргинализирани деца: мащабиране на програмата за ръководство за обучаващи се в Танзания“ от Центъра за универсално образование на Brookings Institution за повече информация относно иновациите в образованието в региона.