Повечето ранни театри в Англия се развиват от църковните служби от 10-ти и 11-ти век. Става наистина популярна форма около 1350 г., когато религиозните водачи насърчават постановките на мистериозни цикли (истории от Библията) и пиеси на чудеса (истории за живота на светци). Те са написани и изпълнени на езика на обикновените хора, а не на латински, за да научат основно неграмотните маси за християнството и библията.bg.onlinebileti.com
Уилям Поел като Адонай във „Everyman“, морална пиеса от 15-ти век, 1901 г., Англия. © Музей на Виктория и Албърт, Лондон
Всяка пиеса се поставяше на фургони, които преминаваха по улиците и спираха, за да се представят на предварително уговорени места. До края на средновековието много градове са имали специфични пространства, посветени на публичен театър.
Възходът на светската драма
След Реформацията през 16 век – движение, което се противопоставя на властта на Римокатолическата църква – всяка религиозна драма в Англия е потисната. Лицензи се издават на театрални компании, позволяващи им да репетират и да изпълняват публично, при условие че имат одобрението и покровителството на благородник.
Първата театрална къща във Великобритания „Театърът“ е построена във Финсбъри Фийлдс, Лондон през 1576 г. Построена е от Leicester’s Men – актьорска компания, създадена през 1559 г. от членове на семейството на граф Лестър. През следващите 16 години са построени 17 нови публични театри на открито. Повечето от тези театри бяха кръгли, обграждащи открит двор, където членовете на публиката стояха около трите страни на сцената. Новите компании процъфтяваха и от писателите се очакваше да създават редица нови пиеси всяка година, за да задоволят търсенето. Компаниите стават известни с титлата на домакинството на патрона. Двете най-известни компании и яростни съперници бяха хората на адмирала и хората на лорд-шамбелана.онлайн билети
Отпечатък, изобразяващ театър Глоуб, от оригинална картина, гравирана от Холар Венцеслав, 1647 г., Лондон, Англия. Музей № С.261-1978. © Музей на Виктория и Албърт, Лондон
Уилям Шекспир (1564 – 1616)
Уилям Шекспир, роден през 1564 г. в Стратфорд на Ейвън, Уорикшър, е най-известният драматург на Англия. Написал е 38 пиеси и множество сонети. Не само широтата на неговото творчество прави Шекспир най-великият британски драматург, но красотата и изобретателността на неговия език и универсалната природа на неговото писане.онлайн билети за театър
Книга, комедии, истории и трагедии на г-н Уилям Шекспир: публикувана според истинските оригинални копия, редактирана от I. Heminge и H. Condell], отпечатана от Isaac Iaggard и Edward Blount, 1623, Лондон, Англия. Музей № Dyce 8936. © Музей на Виктория и Албърт, Лондон
През 1594 г. Шекспир се присъединява към хората на лорд-шамбелана като актьор и техен главен драматург. Той пише средно по две нови пиеси годишно за компанията. Неговите най-ранни пиеси включват Комедията на грешките (за първи път изпълнена през 1594 г.), а първото му публикувано произведение е поемата Венера и Адонис (1593 г.). Шекспир е написал много от най-известните си пиеси за театър „Глоуб“, който е построен през 1599 г. от хората на лорд-шамбелана. Когато договорът за наем на земята в тяхната театрална къща, The Theatre, в Shoreditch изтече, компанията реши да демонтира сградата с дървена конструкция и да я построи отново на южния бряг на река Темза, преименувайки я на The Globe.bileti
Съдебната маска
Маската е форма на празнично дворцово забавление, което процъфтява в Европа от 16-ти и началото на 17-ти век. Английският архитект и дизайнер Иниго Джоунс (1573 – 1652) си сътрудничи с драматурга и поета Бен Джонсън (1572 – 1637), за да създаде серия от сложни маски както за Джеймс I (управлявал 1603 – 25), така и за Чарлз I (управлявал 1625). – 49). Една продукция, The Masque of Oberon (1611) струва над £2000 за поставяне, като само костюмите струват над £1000.
Дизайн на костюми, Иниго Джоунс, 1613 г. © Музей на Виктория и Албърт, Лондон
На Иниго Джоунс се приписва въвеждането в британския театър на арката на просцениума – пространството, което рамкира актьорите на сцената – и подвижните декори, подредени в перспектива. Вдъхновен от сценичните машини, които е видял, докато пътува във Франция и Италия, декорите на Джоунс използват поредица от капаци, които се плъзгат навътре и навън, използвайки жлебове в пода. Той дори лети в пейзажа отгоре и въвежда цветно осветление, като поставя свещи зад тонирани стъкла.
Затварянето на театрите
През 1642 г. в Англия избухва гражданска война между привържениците на крал Чарлз I и парламентаристите, водени от Оливър Кромуел. Театрите бяха затворени за предотвратяване на обществени безредици и останаха затворени в продължение на 18 години, причинявайки значителни затруднения на професионалните театрални артисти, мениджъри и писатели. Нелегалните представления бяха само спорадични и много обществени театри бяха разрушени.online bileti
През 1656 г. поетът и драматург Уилям Давенант успява да създаде изцяло изпята версия на пиесата Обсадата на Родос в дома си. Смята се, че това е първата английска опера.